Newae verkrijgt meer inzicht in collega’s én klanten door Insights

Directeur en eigenaar Teun Crum: “Collega’s snappen elkaar en hun klanten nu beter."

Advies en Ingenieursbureau Newae houdt zich bezig met de inrichting, het beleid en beheer van de openbare buitenruimte. Hun adviseurs hebben direct contact met klanten als gemeenten en provincies, maar ook staan ze dicht bij de gebruikers van de buitenruimte, de omwonenden. Om alle teamleden handvatten te bieden waarmee ze goed kunnen omgaan met verschillende typen collega’s én klanten, organiseerde eigenaar en directeur Teun Crum een Insights teamsessie met STERK teamontwikkeling. Teun: “Nu snappen collega’s elkaar beter en kunnen we onze klanten koppelen aan het teamlid dat het beste bij ze past.”

Teun Crum, eigenaar en directeur van Newae

Newae is een advies- en ingenieursbureau dat zich bezighoudt met inrichting, beleid en beheer van de openbare buitenruimte. Eigenaar en directeur Teun Crum vertelt dat de rol van technisch ingenieursbureau de laatste jaren is getransformeerd naar adviesorganisatie. “Aan ons wordt steeds meer gevraagd de omgeving te betrekken bij plannen. Behoeften van bewoners moeten nog beter worden meegenomen.”

Volgens Teun is het een van de belangrijkste krachten van Newae. “Een klant zei laatst tegen ons dat we sociale techneuten zijn en daar ben ik echt trots op. Als wij een project doen staan we open voor de achtergrond. Wat is de aanleiding voor de plannen? En welke gevolgen zijn er voor bewoners? Een project loopt veel beter als je die context snapt. Voor onze klanten is het soms spannend om de omgeving te betrekken bij plannen. Mensen worden steeds mondiger en negatief sentiment krijgt vaker een podium dan het positieve. Wij willen juist mogelijke negativiteit aan het licht brengen, zodat je er wat mee kan doen.”

Doorgroeien naar adviseur

Bij Newae start je als projectmedewerker en groei je door naar de rol van adviseur. Toen één van de medewerkers klaar was om door te groeien naar die nieuwe rol, klopte hij aan bij Teun. “Van de inhoud had hij genoeg kennis, maar hij wilde meer leren over hoe om te gaan met klanten. Hij was op zoek naar tools en stelde voor om iets met de kleuren van Insights te doen.”

Teun gaat verder: “Ik kende Insights al, want ik volgde eens een training toen ik mezelf als leider wilde ontwikkelen. Daar was ik heel enthousiast over, want je krijgt een goede analyse over jezelf. En de inzichten die je opdoet kun je ook weer gebruiken om een ander beter te snappen.” Over het voorstel van zijn medewerker was hij dus direct enthousiast. Teun besloot er een groepssessie van te maken voor het complete team dat uit zo’n dertig mensen bestaat.

Persoonlijke aanpak en sterke locatie

Via Google kwam Teun in aanraking met STERK teamontwikkeling. Hij was enthousiast over de kleinschaligheid en de persoonlijke aanpak van STERK. Ook dat STERK een sessie op maat maakt en niet standaard pakketten aanbiedt, vindt Teun positief. “Toevallig hebben Henk en Jacqueline ook affiniteit met ons vakgebied. Hun klantenbestand bestaat uit veel partijen die wij kennen. Dat STERK snapt welk werk wij doen helpt nog meer bij het neerzetten van een goede sessie.”

De teamsessie van Newae vond plaats op een unieke en gave locatie. “Henk en Jacqueline vertelden me dat ze teamsessies graag buiten kantoor organiseren zodat de deelnemers echt loskomen van de waan van de dag. Dat vond ik een goed idee en uit de paar voorstellen die STERK deed, kozen wij voor Park Vliegbasis Soesterberg. In een hangar gingen we naar De Koude Kermis, waar we in de pauze ook in de attracties konden. Dat was echt leuk en zorgde ervoor dat de dag een extra dementie kreeg, dit gaan we niet snel vergeten.”

Theorie afgewisseld met praktijk

Over de sessie zelf is Teun goed te spreken. “In het begin was een aantal mensen wel sceptisch, die waren bang om doorgezaagd te worden. Gelukkig was die angst niet terecht. Eerst was er ruimte voor theorie en terwijl dat over het algemeen vaak saai is, wisselden Henk en Jacqueline goed af met oefeningen en opdrachten.”

Elk teamlid heeft nu een Insights profiel en tijdens de sessie is het teamwiel besproken. Teun vertelt dat hij aan zijn team heeft gevraagd wie zijn of haar profiel met de rest van de collega’s wil delen. “Dat delen helpt, want dan krijg je nog meer inzicht in de ander. Binnen een paar dagen had tachtig procent van het team zijn of haar profiel gedeeld met de rest. Dat vind ik mooi.”

Teamleden aan klanten koppelen

Na de sessie is het team van Newae al snel weer bezig met de gebruikelijke werkzaamheden, maar Teun stimuleert wel om het geleerde levend te houden. “Iedereen heeft de Insights legostenen meegekregen en die staan in de juiste volgorde van kleur op het bureau. Dat helpt om te duiden waarom een collega soms anders reageert dan jij verwacht. Het is nu aan ons om te gaan oefenen met wat we geleerd hebben. Ook proberen we klanten en projecten aan collega’s te koppelen vanuit de Insights gedachte.”

Teun wil volgend jaar meer stappen zetten met Insights. “Ieder nieuw teamlid krijgt bij binnenkomst direct een Insights profiel. Zo kunnen we ons teamwiel steeds updaten. Daarnaast hebben Henk en Jacqueline profielen gemaakt van kleine subteams binnen Newae. Daar gaan we zelf mee verder werken en volgend jaar komt er wellicht nog een ontwikkelsessie met STERK voor één van de subteams.”