Positieve feedback geven doe je zo!

Positieve feedback geven, hoe doe je dat?

Als je een team leidt kun je er niet omheen; feedback geven. Hopelijk kun je vaak vertellen aan je teamleden dat ze goed werk verrichten, maar het komt ook voor dat je wat aan te merken hebt op werk dat iemand levert. Of misschien heb je wel iets aan te merken op de houding van een van je teamleden. Hoe geef je dan feedback die goed overkomt? Dit kan een uitdaging zijn, helemaal nu je waarschijnlijk feedback moet geven via de digitale weg.

Positieve feedback geven hoeft niet moeilijk te zijn. Feedback komt echt ‘aan’ bij de ander als je alle 4 de Insights kleuren gebruikt bij het geven van feedback. Pas dan kan feedback tot een gedragsverandering leiden.

Insights Discovery heeft het D4 Feedback model ontworpen. Een eenvoudig toe te passen tool die jou als leider helpt bij het geven van feedback aan je teamleden. Op de blog van Insights wordt positieve feedback geven via het D4 feedback model uitgebreid uitgelegd.

Hier vast een samenvatting:

Feedback geven aan de hand van het D4 Feedback model zorgt er voor dat je niet alleen onderscheid maakt tussen feiten en emoties, je geeft de ander ook een concrete suggestie om het een volgende keer anders te doen.

Zo gebruik je alle kleuren tijdens het geven van feedback:

Stap 1. Zet je Blauw in: wat zijn de feiten?
De eerste D staat voor Data. Je vertelt allereerst wat er daadwerkelijk is gebeurd: wat zijn de feiten?
Bijvoorbeeld: Je kwam een kwartier te laat op de vergadering. Dat is de derde keer deze week.

Stap 2. Zet je Groen in: wat voel je?
De tweede D staat voor Dieper gevoel. Welk effect had de gebeurtenis op jou? Wat deed het met je?
Bijvoorbeeld: Dat frustreerde en irriteerde me.

Stap 3. Zet je Geel in: hoe komt het op je over?
D3 is de Dramatische interpretatie: hoe interpreteer je de situatie? Welke betekenis geef je eraan?
Bijvoorbeeld: Het komt op mij over alsof je slecht georganiseerd bent en het je niks kan schelen dat jouw te laat komen mij tijd kost.

Stap 4. Zet je Rood in: wat wil je dat de ander doet?
De vierde D staat voor Doen. Wat is er nodig? Wat moet er gebeuren? Wat ga jij doen? En wat wil je dat de ander doet?
Bijvoorbeeld: Ik wil graag met je afspreken dat je morgen op tijd komt.

Lees hier de volledige blog en bekijk het D4 Feedback model.

Hulp nodig?

Vind jij het lastig om op afstand leiding te geven en je teamleden opbouwende kritiek te geven? De senior leiderschapscoaches van STERK teamontwikkeling kunnen je helpen! Plan een gratis kennismakingsgesprek in.