Rooie Kroten

Geschreven door: Paul Scheffer

Naar mijn mening is Insights Discovery het beste persoonlijkheidsinstrument dat je op dit moment in Nederland kunt kopen. Natuurlijk zijn er ook andere prima instrumenten, maar Discovery steekt er met kop en schouders bovenuit. Sowieso door de prachtige persoonlijke Profielen, maar in de eerste plaats door het gebruik van de vier kleuren. Daardoor is het instrument heel toegankelijk. Maar….. er is ook een valkuil.

Vier kleuren voor iedereen

De theorie van Insights is dat iedereen die vier kleuren in zich heeft. De ene kleur wat meer dan de andere, maar er ontbreekt er niet één. Helaas: in de praktijk lappen de meeste mensen deze theorie aan hun laars. Door niet alle vier de kleuren te gebruiken, maar slechts één: de meest dominante kleur. Zo trok een Rotterdamse manager na afloop van een workshop de conclusie: “In dat team van mij zitten allemaal rooie kroten”. 1) En daarmee is iedereen lekker in een hokje geplaatst. Maar dat is nu net niet de bedoeling van Insights Discovery.

Nuance

Natuurlijk is je dominante kleur belangrijk, maar ook de andere kleuren dragen bij tot je persoonlijke Profiel. Want reken maar dat je omgeving zich bijvoorbeeld bewust is van jouw laagste kleur. En het maakt natuurlijk veel verschil of zo’n Rooie Kroot als tweede kleur ‘Geel’ heeft of ‘Groen’ of ‘Blauw’. Kijk nog maar eens in je eigen Discovery Profiel: ben je alleen maar je dominante kleur of is de werkelijkheid veel genuanceerder?

1) In Rotterdam noemen ze rode bieten “Rooie Kroten”.

Op de hoogte blijven van onze laatste team tips? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief